Барилга МН
Үнэлгээ
Нүүр
Үйлчилгээ
Холбоо барих
Танилцуулга татах
Барилга МН
Танилцуулга татах
Зурвас бичих
Messenger
Залгах
Нүүр
Мэдээ, мэдээлэл
Barilga
2019-11-05
Гадныхныг уул уурхайд биш үл хөдлөх хөрөнгийн төсөлд татах нь ашигтай
Нийгэмд хэрэгцээтэй чухал төслүүдийг төсвийн хөрөнгө оруулалтаар хэрэгжүүлэх боломжгүй нөхцөлд хувийн хэвшлийн хөрөнгөөр гүйцэтгүүлж, тодорхой хугацаанд ашиглуулсны дараа төр буцааж авах, эсвэл тухайн компанид бүр мөсөн өмчлүүлдэг. Энэ нь хувийн хэвшлийнхэнд эрсдэл багатай, харин төрд нийгэмд хэрэгтэй ажлуудыг санхүүжилт хүлээлгүй наана нь шийдэх бололцоог олгодог билээ. Манайд энэ чиглэлийн олон төсөл байна. Тухайлбал, Засгийн газраас эхний ээлжинд хэрэгжүүлэх дөрвөн чиглэл бүхий 26 төслийг дотоод, гадаадын хөрөнгө оруулагчдад танилцуулаад байгаа.
Эдгээр төслүүдэд дотоодын компаниуд хөрөнгө оруулах ямар боломж байгаа талаар төр, хувийн хэвшлийн түншлэлийн анхдагч доктор, профессор Т.Халтартай ярилцлаа.
-Төр, хувийн хэвшлийн түншлэлийн хөгжил манай улсад ямар түвшинд байна вэ?
-Би эхлээд ерөнхий ойлголт өгөх нь зүйтэй гэж бодлоо. Англи улсад концессийн гэрээ гэж байгуулагдсан. Энэ нь төр тухайн объектыг байгуулж, менежмент, байнгын зардлыг дааж чадахгүй тохиолдолд олон жилийн хугацаатайгаар хувийн компанид өгдөг хэлбэр юм. Хувийн компани түүнийг ашиглан ашиг олж, тодорхой хугацааны дараа төрийн өмчид буцаан өгдөг. Эсвэл төр тухайн компанид нь хувьчилж ч болно. Энэ нь төр, хувийн салбарт аль аль талдаа ашигтай. Төр нийгэмд хэрэгтэй үйлчилгээг цаг алдалгүй хүргэнэ. Харин хувийн хэвшлийнхэн ганц гэлтгүй олон компани нийлж байгаад хөрөнгө оруулалтаа нөхөөд, ашгаа олдог. Үүнийхээ дараа төрийн өмчид буцаан олгодог. Манай улсын хувьд төр, хувийн хэвшлийн түншлэл хөгжөөд удаагүй байна. Анх Дэлхийн банкны шугамаар уг асуудлыг тавьсан. Төр, хувийн хэвшлийн түншлэлийг төрөөс мөнгө гаргаж үнэхээр дийлэхгүй үед ашиглавал илүү зохимжтой.
-Нийслэл, бүс нутгийн хэмжээнд хэрэгжүүлэх жижиг төсөл хэр их байна вэ, үүнд дотоодын компаниуд оролцох боломж хэр нээлттэй байна вэ?
-Жижиг төсөл олон байгаа ч орон нутагт төсөв, хөрөнгө байдаггүйгээс хэрэгждэггүй. Үүнээс гадна, бүс нутагтаа төсөл хэрэгжүүлье гэдэг боловч юу хийхээ мэдэхгүй хүн олон байна. Мөн аймаг их хэмжээний хөрөнгө гаргах боломжгүй. Хэрэв төслүүдийг хэрхэн хэрэгжүүлэх мэдлэгтэй, мөн түүнийгээ хэрэгжүүлж чаддаг бол орон нутаг амархан хөгжинө. Түүнчлэн манайд нэг буруу зарчим байна. Тэр нь юу гэхээр хувийн хэвшлийн компани тендерт ялж барилга, ямар нэгэн объектыг барьж дуусаад төрөөс мөнгөө авчихдаг. Энэ нь маш буруу. Тендер зарласан бол урт хугацаагаар зарлах ёстой. Богино хугацаанд зарлагдсан тендер төрд ямар ч ашиг авчрахгүй.
-Тендерт ялалт байгуулж буй зарим компанийн ажлын гүйцэтгэл хангалтгүй байгааг шүүмжилдэг. Энэ нь юутай холбоотой вэ?
-Нарийн мэргэжлийн байгууллага тендерт ялж чаддаггүй. Харин мөнгөтэй боловч мэргэшээгүй компани эрх авдаг. Тиймээс тухайн ажлын үр дүн 100 хувь биелэгддэггүй юм. Иймд мөнгөтэй байгууллагыг тендерт ялуулах нь буруу. Тэд ажлынхаа гүйцэтгэлийг тал хувьтай л хийнэ. Чанаргүй хийгдсэн ажил дараа жил дахин хөрөнгө зарлагадахад хүрнэ. Түүний оронд мэргэшсэн компанийг сонгох хэрэгтэй.
-Төр мэргэшсэн боловсон хүчинтэй компанийг дэмждэггүй гэсэн үг үү?
-Тийм. Төр үүнд зөв бодлого хэрэгжүүлэх хэрэгтэй. Жишээлбэл, мөнгөгүй боловч чадвартай, мөнгөтэй хэрнээ чадваргүй байгууллагуудын хоорондын уялдааг сайжруулах нь зүйтэй. Дээр хэлсэнчлэн урт хугацааны төслийг хувийн хэвшил, төр нийлж хэрэгжүүлэх ёстой. Түүнээс биш юу хийсэн нь тодорхойгүй атал тендерийн ажлаа дуусгасан гэх компани олон байна. Ямар ч үр дүнгүй мөнгө зарлагаддаг. “Монгол 999” шиг компаниудыг хооронд нь нэгтгэвэл хүний нөөц, улс орны эдийн засаг гэхчилэн олон талын ашигтай байх болно.
-Хувийн хэвшлийнхэн төслөө хэрэгжүүлсний дараа ашгаа хэрхэн олох вэ?
-Үүнд хэд хэдэн хувилбар бий. Эхнийх нь бариад төрд шилжүүлэх. Энэ нь тухайн компани мөнгө гаргаад объект барина. Түүнийхээ дараа төрөөс мөнгө аваад объектоо өгдөг юм. Дараагийнх нь төслөө зохиогоод, төлөвлөөд, бариад, үйлчилгээ үзүүлдэг. Гуравдугаарт, төлөвлөөд, бариад ажиллуулдаг хэлбэр байна. Урт хугацааны төслийг хэрэгжүүлээд 20 жилийн дотор ашгаа олж авдаг. Үүний дараагаар төрд буцаан өгдөг. Үлдсэн хувилбарууд нь төлөвлөөд, бариад, ажиллуулаад, эзэмшүүлээд, шилжих гэсэн зарчмаар явна. Мөн бариад, эзэмшээд, өмчилж авах хэлбэр гэж бий. Энэ бүх хэлбэрийг урт хугацаанд хэрэгжүүлбэл их үр дүнтэй байна.
-Манайд урт хугацааны төсөл хөтөлбөр хэрэгжиж байсан уу?
-Хэрэгжиж байгаагүй.
-Гадны хөрөнгө оруулалттай компани манайд урт хугацааны төсөл хөтөлбөр хэрэгжүүлж байгаагүй гэж үү?
-Тийм ээ. Гэхдээ гадны хөрөнгө оруулалттай компанид урт хугацааны төсөл хөтөлбөрийг өгөхдөө манай оронд ашигтай байхаар бодолцох ёстой. Гэтэл манайхан уул уурхайн компаниудад эрх өгөөд байдаг. Энэ буруу. Учир нь газрыг ухаж баялгаа дуусгахад нөхөн сэргээлт хийгдээгүй газартай л үлдэнэ. Түүний оронд үл хөдлөх хөрөнгийн төсөл хөтөлбөрийг гадны байгууллагаар хэрэгжүүлбэл илүү тустай. Тухайлбал, зам, барилга гэх мэтчилэн. Энэ нь бидэнд ашигтай байна.
Нийгмийн толь